Seminarium z historii oświaty i dziejów ruchu umysłowego – spotkania 2021/2022
06.10.2022 | 03.11.2022
W roku akademickim 2021/2022 Seminarium z historii oświaty i dziejów ruchu umysłowego odbywać się będzie nadal we współpracy Instytutu Historii Nauki PAN z Centre de civilisation polonaise – Université Paris-Sorbonne (https://www.centre-civilisation-polonaise.fr/). Z uwagi na uczestnictwo seminarzystów francuskich, spotkania będą odbywać się online.
Osoby zainteresowane udziałem w seminarium proszone są o wcześniejszy kontakt z sekretarzem, dr Alicją Urbanik-Kopeć alicja.urbanik@gmail.com.
Program seminariów:
3 listopada 2021, godz. 17
Mgr Magdalena Klamka (Francja), Henryk Sienkiewicz i kultura pamięci
25 listopada 2021, godz. 17
Dr Mateusz Hübner (Polska), Wpływ delegata Ministerstwa Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego we Francji, Zygmunta Lubicz Zaleskiego na prace Funduszu Kultury Narodowej w latach 1928–1939
9 grudnia 2021, godz. 16.30
Mgr Gabriela Manista (Francja), Muzea jako przestrzenie deliberatywne – wykorzystanie debat jako narzędzia edukacyjnego w celu angażowania publiczności w muzeach Europy Środkowej i Wschodniej
27 stycznia 2022, godz. 16.30
Dr Magda Paul (Francja), Kobiety a czytelnictwo w XIX–XX wieku (kontynuacja tematu referowanego w zeszłym roku)
24 lutego 2022, godz. 16.30
Dr Michał Piekarski (Polska), Studenci i absolwenci muzykologii Uniwersytetu Wiedeńskiego, pochodzący z terenów II RP w latach 1918-1938 (kontynuacja tematu rozpoczętego w zeszłym roku)
31 marca 2022 roku, godz. 16.30
Dr Mikołaj Getka-Kenig (Polska), Zabytki architektury i polityka historyczna – przypadek Krakowa 1945-1978
28 kwietnia 2022 roku, godz. 16.30
Dr Kinga Callebat (Francja), Teraźniejszość uniwersytetów francuskich na przykładzie Sorbony
26 maja 2022 roku, godz. 16.30
Dr Tomasz Hen-Konarski (Polska), Austriacka rewolucja oświatowa w Kościele greckokatolickim w ostatnich dekadach XVIII wieku
30 czerwca 2022 roku, godz. 16.30
Mgr Daniel Sunderland (Polska), Żałoba narodowa w dobie powstania styczniowego w kontekście nierówności płciowych w podręcznikach do historii (kontynuacja tematu przedstawianego w 2020 roku)