Statut Instytutu Historii Nauki im. Ludwika i Aleksandra Birkenmajerów Polskiej Akademii Nauk
04.02.2015 | 04.02.2015
Statut
Instytutu Historii Nauki im. Ludwika i Aleksandra Birkenmajerów
Polskiej Akademii Nauk
I. Postanowienia ogólne
§ 1
Instytut Historii Nauki im. Ludwika i Aleksandra Birkenmajerów PAN – zwany dalej „Instytutem”- jest jednostką naukową Polskiej Akademii Nauk, powstałą z połączenia działającej od 1953 roku Pracowni Dziejów Oświaty PAN i Zakładu Historii Nauki PAN, działającego od 1954 roku.
§ 2
Instytut działa na podstawie:
1.Ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o Polskiej Akademii Nauk (Dz. U. Nr 96, poz. 619);
w szczególności:
2.Statutu Polskiej Akademii Nauk stanowiącego załącznik do Uchwały nr 8/2010 Zgromadzenia Ogólnego Polskiej Akademii Nauk z dnia 24 listopada 2010 r.;
3.Uchwały Nr 4/77 Prezydium Polskiej Akademii Nauk z dnia 24 lutego 1977 roku sprawie utworzenia Instytutu Historii Nauki, Oświaty i Techniki PAN, zatwierdzonej przez Prezesa Rady Ministrów w dniu 16 czerwca 1977 roku oraz decyzji nr 2/94 Sekretarza Naukowego PAN z dnia 5 stycznia 1994 roku w sprawie zmiany nazwy Instytutu na Instytut Historii Nauki PAN;
4.Uchwały Nr 25/2011 Prezydium Polskiej Akademii Nauk z dnia 17 maja 2011 roku w sprawie zmiany nazwy Instytutu nadającej Instytutowi imię Ludwika i Aleksandra Birkenmajerów;
5.niniejszego statutu.
§ 3
Instytut posiada osobowość prawną.
§ 4
Siedzibą Instytutu jest m. st. Warszawa. Instytut może posiadać swoje jednostki organizacyjne również w innych miejscowościach na terenie całego kraju.
§ 5
1.Instytut używa pieczęci okrągłej z wizerunkiem godła Rzeczypospolitej Polskiej
pośrodku i nazwą Instytutu w otoku: Instytut Historii Nauki im. Ludwika i Aleksandra
Birkenmajerów Polskiej Akademii Nauk.
2.Instytut używa pieczęci podłużnej z nazwą i adresem Instytutu.
§ 6
Instytut może używać nazwy skróconej – Instytut Historii Nauki PAN
II. Zadania Instytutu
§ 7
Przedmiotem działania Instytutu jest prowadzenie badań naukowych w zakresie historii
nauki, historii kultury, historii oświaty i historii techniki oraz upowszechnianie wyników tych badań.
§ 8
Do zadań Instytutu należy w szczególności:
1.prowadzenie prac badawczych,
2.publikacja wyników prac,
3.prowadzenie studiów doktoranckich i studiów podyplomowych oraz innej działalności
edukacyjnej w różnych formach organizacyjnych,
4.wspieranie rozwoju młodych naukowców,
5.upowszechnianie wyników badań,
6.ochronę własnych oryginalnych rozwiązań naukowych w kraju i za granicą,
7.gromadzenie i opracowywanie materiałów dokumentacyjnych,
8.współpracę z krajowymi i zagranicznymi instytucjami naukowymi oraz innymi osobami
prawnymi i fizycznymi,
9.prowadzenie prac rozwojowych i wdrażanie ich wyników,
10.opracowywanie ekspertyz i udzielanie opinii w zakresie problematyki naukowej Instytutu,
11.organizowanie zebrań naukowych, w szczególności zjazdów, konferencji, sympozjów naukowych itp.
12.współdziałanie z instytucjami zajmującymi się edukacją i upowszechnianiem wiedzy,
13.prowadzenie działalności wydawniczej,
14.wykonywanie innych zadań wynikających z aktualnych przepisów oraz zleconych przez
Polską Akademię Nauk.
§ 9
Instytut prowadzi studia doktoranckie w zakresie historii nauki i kultury.
§ 10
Tekst ślubowania doktoranta stanowi załącznik nr 2 do Statutu.
III. Organizacja Instytutu
§ 11
Organami Instytutu są:
1.Dyrektor,
2.Rada Naukowa.
§ 12
Prezes Polskiej Akademii Nauk powołuje na dyrektora Instytutu osobę wybraną
w drodze konkursu na okres 4 lat.
§ 13
1.Zastępcę Dyrektora powołuje – na czas swojej kadencji – i odwołuje, Dyrektor.
2.Kandydata na stanowisko Zastępcy Dyrektora i jego ewentualne odwołanie w trakcie kadencji opiniuje Rada Naukowa.
3.Zastępca Dyrektora odpowiada za sprawy organizacyjne i administracyjne Instytutu.
4.Dyrektor Instytutu określa szczegółowy zakres zadań swego zastępcy.
§ 14
1.Dyrektor Instytutu kieruje działalnością Instytutu i reprezentuje go na zewnątrz.
2.Do zadań Dyrektora należy w szczególności:
a/ koordynowanie, przy pomocy Zastępcy, prac Instytutu,
b/ tworzenie programu rozwoju naukowego i ekonomicznego Instytutu,
c/ opracowywanie rocznych planów badań naukowych, planów finansowych oraz rocznych sprawozdań z działalności Instytutu,
d/ przedstawianie Radzie Naukowej do zaopiniowania spraw należących do zakresu jej kompetencji oraz sprawozdania rocznego z działalności Instytutu do zatwierdzenia,
e/ przygotowywanie projektów schematu struktury organizacyjnej Instytutu,
f/ ustalanie regulaminu organizacyjnego Instytutu oraz innych regulaminów,
g/ powoływanie i odwoływanie oraz ustalanie zakresu zadań kierowników wewnętrznych jednostek organizacyjnych,
h/ zatrudnianie pracowników zgodnie z obowiązującymi przepisami.
§ 15
1.Dyrektor może powoływać i rozwiązywać organy doradcze i opiniodawcze Instytutu.
2.Zakres działania i tryb pracy organów, o których mowa w ust. 1 niniejszego paragrafu, określa decyzja Dyrektora o ich powołaniu.
3.Dyrektor może ustanowić pełnomocników do działania w jego imieniu w zakresie ustalonym upoważnieniem.
§ 16
1.Rada Naukowa Instytutu składa się z 47 członków.
2.Kadencja Rady Naukowej trwa cztery lata i rozpoczyna się z początkiem roku kalendarzowego.
§ 17
W skład Rady Naukowej wchodzą z głosem stanowiącym:
1.osoby z tytułem naukowym lub stopniem naukowym doktora habilitowanego zatrudnione w Instytucie w pełnym wymiarze czasu pracy,
2.członkowie Akademii wskazani do udziału w pracach Rady przez Wydział Nauk Humanistycznych i Społecznych PAN,
3.badacze z tytułem naukowym lub stopniem naukowym doktora habilitowanego
niezatrudnieni w Instytucie albo zatrudnieni w niepełnym wymiarze czasu pracy, wybrani przez wymienionych w pkt 1 i 2 niniejszego paragrafu – w liczbie 25 osób,
4.wybrani przedstawiciele pracowników naukowych, innych niż określeni w pkt 1, zatrudnionych w Instytucie w pełnym wymiarze czasu pracy – w liczbie 3 osób,
5.wybrany przedstawiciel doktorantów, jeżeli Instytut prowadzi studia doktoranckie,
6.Dyrektor Instytutu,
7.osoby spoza Instytutu, wskazane przez przewodniczącego Centrum, odpowiedniego ze względu na specjalność naukową placówki, wyróżniające się wiedzą i dorobkiem naukowym i legitymujące się co najmniej stopniem naukowym doktora – w liczbie do 4.
§ 18
Skład Rady Naukowej w trakcie trwania kadencji nie jest uzupełniany.
§ 19
1.Wyboru członków Rady Naukowej, o których mowa w § 14 pkt 3, dokonuje zebranie ogólne osób wymienionych w § 14 pkt 1 i 2, w głosowaniu tajnym, zwykłą większością głosów, przy udziale co najmniej 2/3 osób uprawnionych do głosowania.
2.Wyboru członków Rady Naukowej, o którym mowa w § 14 pkt 4, dokonuje zebranie ogólne adiunktów i asystentów, zatrudnionych w Instytucie w pełnym wymiarze czasu pracy, w głosowaniu tajnym, zwykłą większością głosów, przy udziale co najmniej 2/3 osób uprawnionych do głosowania.
3.Wyboru przedstawiciela doktorantów, o którym mowa w § 14 pkt 5, dokonują słuchacze Studium Doktoranckiego Instytutu na zebraniu wyborczym, w głosowaniu tajnym, zwykłą większością głosów, przy udziale co najmniej 2/3 osób uprawnionych do głosowania.
4.Wybory przeprowadza Komisja Wyborcza powołana przez ustępującą Radę Naukową. W przypadku niepowołania Komisji Wyborczej przez ustępującą Radę Naukową, Komisję Wyborczą powołuje Prezydium ustępującej Rady Naukowej w porozumieniu z Dyrektorem Instytutu.
§ 20
Aktu powołania osób wybranych w skład Rady Naukowej dokonuje Wiceprezes PAN, nadzorujący Wydział I Nauk Humanistycznych i Społecznych lub upoważniona przez niego osoba.
§ 21
Rada Naukowa wybiera przewodniczącego i wiceprzewodniczącego oraz sekretarza. Funkcji tych nie mogą pełnić Dyrektor ani jego zastępca.
§ 22
1.Rada Naukowa Instytutu sprawuje bieżący nadzór nad działalnością Instytutu, dbając zwłaszcza o wysoki poziom jego działalności naukowej i rozwój młodych pracowników naukowych.
2.Rada Naukowa w szczególności:
a/ przyjmuje programy: badań, współpracy z krajowymi i zagranicznymi instytucjami naukowymi oraz działalności wydawniczej,
b/ zatwierdza sprawozdania z działalności Instytutu,
c/ uchwala Statut Instytutu,
d/ przeprowadza przewody doktorskie i habilitacyjne oraz przedstawia wnioski o nadanie tytułu naukowego w ramach posiadanych uprawnień,
e/ dokonuje oceny stanu kadry naukowej według określonego przez siebie trybu,
f/ uchwala sposób i tryb przeprowadzania konkursów na poszczególne stanowiska naukowe.
g/ zgłasza kandydatury na członków Akademii i innych gremiów naukowych,
h/ zgłasza kandydatury do nagród naukowych,
i/ opiniuje kandydatury na redaktorów i członków komitetów redakcyjnych czasopism i serii wydawniczych Instytutu, przedstawiane przez Dyrektora,
j/ uczestniczy w wyborach Dyrektora wybierając przedstawicieli Instytutu do komisji konkursowej,
k/ powołuje rzecznika dyscyplinarnego w Instytucie,
l/ wypowiada się we wszystkich sprawach dotyczących życia naukowego i sytuacji środowiska,
m/ rozpatruje inne sprawy wynikające z Ustawy i Statutu Akademii.
§ 23
Zasady i tryb działania Rady Naukowej określa uchwalony przez nią regulamin
§ 24
Schemat struktury organizacyjnej Instytutu stanowi załącznik do Statutu.
IV. Tryb wyboru rzecznika dyscyplinarnego oraz członków Komisji Dyscyplinarnej orzekających w pierwszej instancji w sprawach dyscyplinarnych
pracowników naukowych
§ 25
1.W skład Komisji Dyscyplinarnej wchodzi 5 członków; trzech przedstawicieli samodzielnych pracowników naukowych, w tym co najmniej jeden z tytułem naukowym i dwóch przedstawicieli innych pracowników naukowych Instytutu. Wszyscy członkowie Komisji Dyscyplinarnej muszą być zatrudnieni w Instytucie w pełnym wymiarze czasu pracy.
2.Wyboru członków komisji dyscyplinarnej dokonują wszyscy pracownicy naukowi Instytutu w głosowaniu tajnym, zwykłą większością głosów, przy udziale co najmniej 2/3 osób uprawnionych do głosowania.
3. Kadencja Komisji Dyscyplinarnej odpowiada kadencji Rady Naukowej.
4.Rada Naukowa powołuje spośród pracowników naukowych Instytutu rzecznika dyscyplinarnego na okres 4 lat.
V. Postanowienia końcowe
§ 26
Gospodarkę finansową Instytutu określają odrębne przepisy.
§ 27
Organizację i porządek w procesie pracy oraz związane z tym prawa i obowiązki pracodawcy i pracowników ustala regulamin pracy.
§ 28
Niniejszy statut został uchwalony przez Radę Naukową Instytutu w dniu 24 marca 2011 roku, zaopiniowany przez Wydział I Nauk Humanistycznych i Społecznych PAN w dniu 17 maja 2011 roku, wchodzi w życie po zatwierdzeniu przez Prezesa Polskiej Akademii Nauk w dniu 20 maja 2011 roku /z uwzględnieniem zmian zatwierdzonych przez Prezesa Polskiej Akademii Nauk w dniu 16 maja 2013 r. oraz w dniu 25 listopada 2014 r./.
§ 29
Zmiana statutu następuje w trybie przewidzianym dla jego zatwierdzenia.
§ 30
Traci moc Statut zatwierdzony przez Prezesa Polskiej Akademii Nauk w dniu 22 grudnia 1998 r.(z uwzględnieniem zmian zatwierdzonych przez Prezesa PAN 22 marca 1999 r.
i 15 listopada 2010 r.).