Monografie z Dziejów Oświaty
Redaktorzy: Łukasz Kurdybacha (1957–1972), Józef Miąso (1973–2009), Leszek Zasztowt (od 2009).
Monografie z dziejów oświaty
T. 1: Łukasz Kurdybacha, Działalność pedagogiczna Stanisława Konarskiego, Wrocław 1957, ss.131.
T. 2: Eugenia Podgórska, Szkolnictwo elementarne Księstwa Warszawskiego i Królestwa Kongresowego 1807-1831, Warszawa 1960, ss.192.
T. 3: Józef Miąso, Uniwersytet dla Wszystkich, Warszawa 1960, ss. 187.
T. 4: Janina Lubieniecka, Towarzystwo do Ksiąg Elementarnych, Warszawa 1960, ss. 219.
T. 5: Stanisław Tync, Ślązak Ulryk Schober, konrektor i działacz kulturalny toruński (1559-1598), Kraków 1960, ss. 273.
T. 6: Tadeusz Mizia, Szkolnictwo parafialne w czasach Komisji Edukacji Narodowej, Wrocław 1964, ss. 203.
T. 7: Józef Miąso, Szkolnictwo zawodowe w Królestwie Polskim w latach 1815-1915, Wrocław 1966, ss. 324.
T. 8: Jan Dobrzański, Ze studiów nad szkolnictwem elementarnym Lubelszczyzny w pierwszej połowie XIX wieku, Wrocław 1968, ss. 152.
T. 9: Karol Poznański, Reforma szkolna w Królestwie Polskim w 1862 roku, Wrocław 1968, ss. 342.
T. 10: Bella Sandler, Wychowanie przedszkolne i kształcenie wychowawczyń w Królestwie Polskim, Wrocław 1968, ss. 208.
T. 11: Zygmunt Ruta, Szkoły tarnowskie w XV – XVIII w, Wrocław 1968, ss. 232.
T. 12: Klemens Trzebiatowski, Szkolnictwo powszechne w Polsce w latach 1918-1932, Wrocław 1970, ss. 367.
T. 13: Kalina Bartnicka, Polskie szkolnictwo artystyczne na przełomie XVIII i XIX wieku (1764-1831), Wrocław 1972, ss. 280.
T. 14: Feliks W. Araszkiewicz, Szkoła średnia ogólnokształcąca w Polsce w latach 1918-1932, Wrocław 1972, ss. 219.
T. 15: Irena Szybiak, Szkolnictwo Komisji Edukacji Narodowej w Wielkim Księstwie Litewskim, Wrocław 1973, ss. 260.
T. 16: Stanisław Mauersberg, Reforma szkolnictwa w Polsce w latach 1944-1948, Wrocław 1974, ss. 263.
T. 17: Franciszek Filipowicz, Myśl pedagogiczna Lucjana Zarzeckiego 1873-1925, Wrocław 1974, ss. 203.
T. 18: Wanda Garbowska, Szkolnictwo powszechne w Polsce w latach 1932-1939, Wrocław 1976, ss. 203.
T. 19: Renata Dutkowa, Szkolnictwo średnie Krakowa w pierwszej połowie XIX w. (1801-1846), Wrocław 1976, ss. 226.
T. 20: Marianna Krupa, Fryderyk Adolf Diesterweg i jego wpływ na polską pedagogikę w XIX wieku, Wrocław 1976, ss. 207.
T. 21: Komeński a współczesność. Materiały Polsko-Czechosłowackiej Konferencji Komeniologicznej zorganizowanej z okazji XXX-lecia Czechosłowackiej Republiki Socjalistycznej, pod red. Tadeusza Bieńkowskiego, Wrocław 1977, ss. 63.
T. 22: Tadeusz Kamiński, „Przegląd Pedagogiczny” 1882-1905. Zarys monograficzny, Wrocław 1978, ss. 203.
T. 23: Kalina Bartnicka, Działalność edukacyjna Jana Śniadeckiego, Wrocław 1980, ss. 444.
T. 24: Tadeusz Bieńkowski, Komeński w nauce i tradycji, Wrocław 1980, ss. 106.
T. 25: Irena Szybiak, Nauczyciele szkół średnich Komisji Edukacji Narodowej, Wrocław 1980, ss. 191.
T. 26: Janina Chodakowska, Rozwój szkolnictwa wyższego w Polsce Ludowej w latach 1944-1951, Wrocław 1981, ss. 195.
T. 27: Jadwiga Sutyła, Miejsce kształcenia dorosłych w systemie oświatowym II Rzeczypospolitej, Wrocław 1982, ss. 231.
T. 28: Jan Draus, Ryszard Terlecki, Oświata na Rzeszowszczyźnie w latach 1939-1945, Wrocław 1984, ss. 295.
T. 29: Krzysztof Kabziński, Funkcja społeczno-wychowawcza i oświatowa Towarzystwa Czytelni Ludowych (1880-1939), Wrocław 1985, ss. 219.
T. 30: Kamilla Mrozowska, Funkcjonowanie systemu szkolnego Komisji Edukacji Narodowej na terenie Korony w latach 1783-1793, Wrocław 1985, ss. 312.
T. 31: Wojciech Grzelecki, Szkoły – kolonie Uniwersytetu Krakowskiego 1588-1773. Problematyka kształcenia i wychowania, Wrocław 1986, ss. 166.
T. 32: Leszek Zasztowt, Popularyzacja nauki w Królestwie Polskim 1864-1905, Wrocław 1989, ss. 277.
T. 33: Stanisław Mauersberg, Komu służyła szkoła w Drugiej Rzeczypospolitej? Społeczne uwarunkowania dostępu do oświaty, Wrocław 1988, ss. 129, 30 ilustr.
T. 34: Ryszard Terlecki, Oświata dorosłych i popularyzacja nauki w Galicji w okresie autonomii, Wrocław 1990, ss. 259.
T. 35: Stanisław Mauersberg, Towarzystwo Uniwersytetu Robotniczego w latach 1944-1848, Wrocław 1991, ss. 203.
T. 36: Jan Szews, Filomaci pomorscy. Tajne związki młodzieży polskiej na Pomorzu Gdańskim w latach 1830-1920, Warszawa 1992, ss. 416, 9 ilustr.
T. 37: Jan Ryś, Szkolnictwo parafialne w miastach Małopolski w XV wieku, Warszawa 1995, ss.150.
T. 38: Katarzyna Dormus, Rozwój form wychowania estetycznego i nauczania rysunku w Krakowie w latach 1850-1914, Warszawa 1998, ss. 255.
T. 39: Joanna Schiller, Portret zbiorowy nauczycieli warszawskich publicznych szkół średnich 1795-1862, Warszawa 1998, ss. 488, XII [nagroda w Konkursie im. Klemensa Szaniawskiego].
T. 40: Katarzyna Dormus, Problematyka wychowawczo-oświatowa w prasie kobiecej zaboru austriackiego w latach 1826-1918, Warszawa, 2006, ss. 400.
T. 41: Joanna Schiller, Universitas Rossica. Koncepcja rosyjskiego uniwersytetu 1863-1917, Warszawa 2008, ss. 707
T. 42: Dorota Zamojska, Akademicy i urzędnicy. Kształtowanie ustroju państwowych szkół wyższych w Polsce 1915-1920, Warszawa 2009, ss. 288.
T. 43: Witold J. Chmielewski, Przygotowanie kadr oświatowych na uchodźstwie w latach 1941-1948, Warszawa 2013, ss. 216
T. 44: John Connelly, Zniewolony Uniwersytet. Sowietyzacja szkolnictwa wyższego w Niemczech Wschodnich, Czechach i Polsce 1945–1956. Przekład Witold Rodkiewicz, Warszawa 2013 ss. 400
T. 45: Hanna Krajewska, Protestanci w Łodzi 1815-1914. Między edukacją a ewangelizacją. Warszawa 2014 ss. 457.
T. 46: Andrzej Smolarczyk, Szkolnictwo powszechne i oświata pozaszkolna w województwie poleskim w latach 1919-1939, Warszawa 2014, ss. 541, ilustr. 25.
T. 47: Iwona H. Pugacewicz, Batignolles 1842–1874. Edukacja Wielkiej Emigracji
T. 48: Michał Piekarski, Przerwany kontrapunkt. Adolf Chybiński i początki polskiej muzykologii we Lwowie (1912‒1944), Warszawa 2017, ss. 461, ilustr.
T. 49: Anna Szczerba, Duchowieństwo krakowskie w latach 1795‒1918, Warszawa 2017, ss. 864.
T. 50: Joanna Grabowska, Akademia Sztuk Pięknych w Krakowie, IHN PAN, Aspra-JR,
T. 51: Jan Wnęk, Światowa medycyna w polskiej nauce i dydaktyce lekarskiej 1795-1939. Pedagogiczny aspekt dyfuzji nauki, IHN PAN, Aspra-JR, Warszawa 2020, t. 1 t. 2. ilustr.
T. 52: Paulina Pludra-Żuk, „Aurora” Piotra Rigi. Średniowieczna transmisja i funkcje tekstu na przykładzie rękopisów polskich, pruskich i śląskich, IHN PAN, Aspra-JR, Warszawa 2021, ss. 314.
T. 53: Mikhail Khorkow, Transmission of Texts and Individualisation of Knowledge in Late Medieval Manuscript Culture, IHN PAN, Aspra-JR, Warszawa 2024, ss. 178.